Vi har försökt "scanna av" marknaden och det finns ju några olika sätt att greppa problemet. Tubless med gegga, UST, Tubular. Vi har båda UST Tubless kompatibla fälgar och har därför börjat fundera på att testa om en annan lösning än slang är bättre, gärna både vad gäller punkteringar och vikt.
Här kommer några tankar kring detta, mao är det fritt fram att rätta oss om vi har fel eller bara peka oss i rätt riktning med bättre vetande och erfarenhet:)
Om vi börjar med slanglöst och gegga så verkar det vara en bra lösning, man får bättre rull och kan köra på lågt tryck, står emot punkteringar mycket bättre än slang. Har hört en del som har haft lite problem att få det att hålla tätt. Speciellt svårt verkar det vara att få vårt favvodäck Race King Supersonic att täta med detta koncept. Visst finns detta däck i annat utförande som säkert är lättare att få sidorna täta på, men då blir det tyngre och det vill vi ju inte:)
Någon som lyckats med RK Supersonic? Då är jag beredd att försöka!
Tubdäck då, verkar vara en kanongrej tills man punkar ut sig på skickligt vis. Då måste man ju ha med sig ett helt däck, men iofs hur ofta händer det och händer samma med slang eller gegga så är ju resultatet det samma (cykeln på axeln och börja gå).
Tubdäck får jag uppfattningen att dom har ett riktigt bra punkteringsskydd och jag antar att man ska ha lite gegga som skvalpar runt även i dom. Bättre rull än slang misstänker jag är det samma som med slanglöst. Med tubdäck får man nog ner vikten en del också.
Nackdelen är väl att man måste köpa nya hjul och det verkar inte som att det går att hänga på ett kanttrådsdäck på en sådan fälg om man skulle vilja vad jag förstått...
UST har jag inte tittat så mycket på, en ganska tung lösning vad jag kan förstå och inte så många som använder längre!?
Återkommer till ämnet igen som ni förstår...
//Nilsson
Kolla med Henrik Öijer, han höll ju på och Stansade ett par RK för ett tag sen...
SvaraRaderaSjälv är jag skeptisk till Stans och annan gegga. Samma däck ju, varför skulle det bli punkteringsäkrare? Tycker mest det verkar vara en massa strul. Men det är jag det. Vad gäller lufttrycket så kör jag 1-1,2 bar med slang i mina X-King och MKII både fram och bak, funkar kanon. Inga problem med genomslag eller så. RK kör jag i stort sett bara på CV och Ebgelbrekt och då är lågt tryck inget prio.
Hej Hasse, ja det stämmer ju Öijer höll på med det där...
SvaraRaderaPunkteringssäkrare blir det ju just tack vare att geggan tätar ev punkor. Snakebites blir ju i stort sett omöjliga att få. När jag kör Race King Supersonic ligger jag på 1-1.4 bar och punkar aldrig pga det. Det jag tvekar på är just om det går att täta ett Supersonic-däck med Stans då sidoväggarna är så tunna.
//Andreas
Halloj.
SvaraRaderaDet går att få ett Supersonic tätt med stan´s men är inget jag skulle köra på i längden då det däcket är riktigt tunnt på sidorna..
Jag antar att du är ute efter låg totalvikt också.
Själv så har jag kört med Geax AKA hela säsongen utan en enda punka. Deras TNT däck är lite tyngre men betydligt stabilare i sidled med lågt lufttryck. Maxxis fungerar också bra, modeller jag testat är Larsen TT och Aspen.
Morning Micke,
SvaraRaderaDet har du nog rätt i, och visst är låg totalvikt alltid ett av målen. Jag kollade lite på däcken du använder, mycket intressant och det ska jag läsa lite mer om.
Tack för input!
No Worries!
SvaraRaderaSka tjälv testa Geax Gato och Maxxis Beaver nu när hösten kommer och skogen blir lite blötare..
Kika in på bloggen då jag inom snar framtid hunnit testa dessa båda däck och lägger upp lite info.
Hallå igen,
SvaraRaderaDet ska jag absolut göra!
Har du någon erfarenhet av tub?
Tyvärr har jag inte testat tub på Mtb men det är säkert bra om man vet vilket däck man ska köra på.. Liite jobbigt att limma om allt för ofta.
SvaraRaderaNä, limma om för den saken är det juh inte tal om. Där får man nog ha ett riktigt bra allrounddäck...
SvaraRaderaBlir nog till att testa "gegga"
//Andreas