måndag 1 juli 2013

Ränneslättsturen 2013 - den långa versionen

Här kommer nu våra upplevelser från Ränneslättsturen och vi tar det väl från allra första början :)

Vi bestämde oss rätt sent för att testa på att köra detta lopp i långloppscupen, anmälde oss och kom på att vi inte cyklat längre än ungefär 5 mil sedan förra årets CykelVasa. Kanske inte de bästa förutsättningarna när man ska köra ett så pass krävande lopp på 78km... Vi fick iallafall till ett pass på lite mer än 70km när vi cyklade till Åstorp för att kolla SM.

Sent ute som vi var fanns det inga stugor kvar på campingen i Eksjö när vi skulle boka boende, men dom kunde erbjuda en husvagn istället, så vi slog till på det! Hur illa kan det vara?

Vi packade bilen på lördag morgon och drog iväg vid middagstid. Regnet formligen vräkte ner ju närmre Eksjö vi kom och kallt var det ute, ca. 13-14°. Sladdade in på campingen vid tretiden och installerade oss i en riktigt sunkig brun husvagn från 80-talet, kändes inte vidare mysigt direkt. Men när vi såg "stugorna", som var av exakt samma modell som vår friggebod hemma i trädgården, så var nog inte husvagnen så illa ändå. Vi hade ju faktiskt ett mycket praktiskt förtält som lämpade sig perfekt för cykelmek mm, eftersom regnet höll i sig ända till kvällen :)

Campingliv - mmm mysigt...

På kvällen blev vi inbjudna på gofika hos Helena och Hasse och snackade cykel. Fick lite förhandsinfo om banan och nervositeten lade sig en aning. Det var verkligen jättekul att träffa dom två, kanontrevliga cykeltokar! Vi enades om att det kan nog bli något spännande cykelrelaterat äventyr framöver :)

Dags sen för skönhetssömn, trodde vi... Det var iskallt i husvagen och A var för lång för bädden och fick stretcha hälsenorna mot väggen hela natten. Kändes som om vi inte hade sovit en blund när väckarklockan ringde på morgonen. Men men, vi var ändå rätt så pigga och hoppade upp och försökte få i oss lite frukost och lyssnade till regnet utanför.

Efter en kall natt blev det en kall morgon med iskalla golv i vår husvagn, man gjorde allt för att inte sätta ner fötterna.

Stina och Jonas dök upp och vi gjorde oss startklara. Tre nervösa cyklister begav sig mot startfållorna tillsammans med världens goaste och gladaste Stina som inte skulle cykla denna gång. Vi var lite sena på plats så vi fick ställa oss nästan längst bak i fålla 6 tillsammans med dom som skulle köra den kortare distansen. Det var den största missen vi gjorde för det innebar en hel massa stopp och köande så fort det  kom till de första stigpartierna.

Tre laddade(?) cyklister.

På plats i startfållan.

Själva loppet sen då? Regnet upphörde som tur var precis när vi kom till startplatsen! Det gick rätt snabbt i starten och vi tre kom ifrån varann rätt snabbt. Sen som sagt tog det tvärstopp så fort det vände in på stigarna. Det var lite frustrerande direkt i början av loppet när man bara vill komma iväg. När vi sedan kom ut på grusväg var det svårt att köra om dom som hade det svårt på stigarna för dom var också pigga och snabba när det var lättåkt.

Ju längre in i loppet man kom desto glesare blev det mellan cyklisterna och det blev lättare att hålla sitt eget tempo och köra om när man ville. Körde ikapp många som tröttnat efter första halvan. Såg en hel del trötta personer som stod och suckade utefter banan. När det var knappt 2 km till mål kvar stannade jag till när jag såg en kille som stod och såg helt håglös ut. Jag frågade hur det var och han sa "inte så bra" han hade slut på vätska och jag bjöd honom några klunkar sportdryck och sa att det är inte långt kvar nu. Kände i efterhand att han kanske behövde mer hjälp, hoppas verkligen han repade sig.

Banan var riktigt rolig med alla smala slingrande stigar och förmodligen fina miljöer, hade rätt fullt upp med att koncentrera mig på stigen så hann inte direkt se mig omkring! Nånstans ungefär mitt i loppet var ett långt parti med snabbcyklad stig som var jättekul, annars var det rätt mycket sten och framförallt våta, hala rötter. Höll på att gå riktigt illa ett par gånger både för mig och för Andreas, men vi höll oss på pedalerna :)

Någonstans hade vi hört/läst att sista halvan skulle tuffare med svårare tekniska partier och jobbiga stigningar. Det var faktiskt inget någon av oss kände av, tyckte det var fint flyt hela vägen, även om jag fegade på några ställen och klev av speciellt när dom framför hoppade av.

Tillskillnad från de flesta andra man läst om ska vi inte skylla på eller gnälla över kramp/dålig dag/sega ben/fest dagen innan eller annat! Jag kände mig riktigt stark och typ pigg hela vägen, självklart var jag heltrött och syran brände i låren, men hade ändå kraft att ge. Jag hade en Camelbak med vatten och en flaska med sportdryck, hade kvar lite i båda när jag kom i mål. Tog en mugg vatten i farten vid varje depå och hade med mig tre Enervit liquid som jag tryckte i mig med ungefär en timmes mellanrum. Vi har aldrig någon sån typ av energi med oss när vi tränar så dom fungerade som rena dunderhonungen igår :) Andreas körde på ungefär samma dryck/energi och han kände sig också rätt så stark hela vägen.

Det hela resulterade i en 2:a plats för mig i damer motion och en 35:e plats för Andreas i herrar motion! Vi är grymt nöjda och stolta över vår prestation och det var verkligen kul att köra ett långlopp! Vi enades om att det här måste vi göra om :) Och vi hade uppehåll under hela loppet, först efter målgång kom regnet igen - sicken tur alltså!

Hela resultatlistan hittas här: Ränneslättsturen

Här kommer några fler egobilder på oss och Jonas :)

Fick den här bilden av en fotograf som stod placerad längs en grusväg på banan. Han påstår att jag blev suddig för att jag var för snabb, eller hur... Tack för bilden Oscar Cruus, han har lagt ut en dropbox med massor av bilder!

Nu väntar en gedigen cykeltvätt och sen får det bli ett rullpass i eftermiddag för att återuppliva benen :)
Stort tack till fotografen Stina som står för nästan alla bilder från loppet!
//Y

10 kommentarer:

1. Bra kört hörni! Men gofika? Nja, fesljummet snabbkaffe… Nåja, smaken är olika. ;) Kul att träffas var det hursomhelst!

1. Nilsson The Summit MTB1 juli 2013 17:15

Tack, det gick ju bra, ok vi överdrev väl lite med gofika men sällskapet hjälpte ju upp fesljumet kaffe. Det var också lite begränsade möjligheter för baristan (dig Hasse). Jepp detsamma, riktigt kul att träffas!!
      //Andreas

• Mikael Kippilä1 juli 2013 16:14

Starkt jobbat av båda, hoppas vi ses på något lopp under året!
    Jag kör iallafall Vasan!

1. Nilsson The Summit MTB1 juli 2013 17:19

Hej Micke och tack,
      Man vet ju aldrig riktigt första gången man kör ett Långlopp hur det ska sluta..!

Jag trodde faktiskt att du skulle vara där, blev lite snopen. Vasan har vi startplats till i alla fall. Inte helt säkra på om vi ska köra ännu dock.
      Andreas

2. Mikael Kippilä3 juli 2013 22:17

Halloj,
      Så sant, man behöver ett par långlopp för att kunna disponera sina krafter..
      Planen var ju att öra men har precis blivit pappa så får hålla mig på hemmaplan nu i början. Kör träning inför SM i södertälje sen blir det Vasan!
      Kanske ses där uppe?
      / Micke

3. Nilsson The Summit MTB4 juli 2013 08:11

Som det ser ut nu så har vi nog en möjlighet att hinna upp för att köra cykelvasan. Lycka till på SM sålänge!
      //Andreas

Radera
  • Gott snabbkaffe om inte annat ;-)
    Bra kört av er! Du Andreas såg stark ut när du passerade mig :-) hade så gärna hejjat fram dig i mål Yvonne. Får ta det nästa gång. Får en känsla av att det inte var det sista långloppet ni körde!

Ha det så gott! (Nu tänkte jag ägna ett par veckor åt att lära mig meka cykel, så får jag i allafall fingra på min hoj!)

1. Yvonne The Summit MTB1 juli 2013 19:10

Snabbkaffe eller ej, det var iallafall jättetrevligt med en pratstund. Vi kan få till något kul framöver :)
      Bra kört själva! Vi är verkligen helnöjda! Hade gärna sett dig hejjandes i målet, det får vi ta igen en annan gång!

Vila dig i form nu så hörs vi!