tisdag 4 mars 2014

MTB Gran Canaria 2014

Snabbaste vägen hem måste bli här!

Vi hade väl inte bakgrundskollat så mycket egentligen, forskade lite på HappyMTB och läste lite bloggar om var på ön man skulle bosätta sig. Med facit i hand var Maspalomas Playa del Ingles en bra utgångspunkt men det hade funkat på fler ställen.

Bokade resan och en månad innan kom vi på att vi har ju ett par vänner som säkert vill hänga med, inte svårövertalade, några dagar senare var vi fyra som skulle ner och cykla!

Kom ner på lördag kväll, söndag morgon hämtade vi ut en MTB på FreeMotion till Andreas. Yvonne hade med sin Cube hemifrån. Därifrån raka vägen upp i bergen..!

Första cykeldagen tog vi grusväg/trail uppför till Ayagaures. Riktigt härligt att cykla i kortkort på dammiga, torra stigar! När vi kom upp stannade vi för att ta något att äta. Fick veta att en i sällskapet firade födelsedag så vi slog till med ett lass med bleka och ofärdiga pommes frites det var typ allt som fanns! Det var lite molnigt denna dag och jag som alltid är frusen av mig blev väldigt kall när vi satt stilla, men som tur var var det uppför igen direkt efter så värmen kom tillbaka rätt snabbt :)

Grattis på födelsedagen..!

Kartläsning pysslade vi mycket med på kvällarna.
Dagarna som följde fortsatte på samma tema: upp vid 7 för att i lugn och ro käka frukost bestående av en hel del ägg, på med cykelkläder och iväg upp i bergen. Kom hem sent på eftermiddagen varje dag. Vi höll oss till den södra delen av ön, tog bland annat en sväng upp till San Bartolomé och ner via en liten camina till Aldea Blanca och vidare ner till havet. Därifrån blev det asfalt i finfin medvind till San Agustin där vi dog på Loopys Pizzeria. Det var nog världens godaste pizza ever!

En av två punkor under veckan.

Tyvärr hann vi aldrig fota pizzorna, de försvann så fort de kom in!

En av dagarna testade vi en omärkt stig uppför som vi fick tips om på Free Motion. Vi förstår att dom tänkt att vi skulle cykla den nerför. Den var bitvis mycket brant uppför och underlaget var väldigt löst sandigt/grusigt. Vi fick gå de sista 200m innan det började gå nerför. Vissa partier var också lite för svåra för mig och Stina, det var områden med rätt stora, lösa stenar. För Jonas och Andreas var det dock inga större problem, de verkade trivas. Tror att jag skulle behöva mer kraft och våga lite mer så hade det gått bättre. Jag var den enda som körde på 26"hjul, större hjul hade nog inte skadat ;)

Här var det lite slitigt, löst underlag, brant och varmt som ända in i...

Yvonne och Stina laddar på i serpentinerna.
Fataga var räddningen denna dag, hamburgare och coca-cola.
Vårt resesällskap stack hem en dag innan oss så den sista dagen cyklade vi själva. Den turen blev inte som vi tänkt oss... Hade tittat ut en fin lite asfaltsväg som skulle koppla på en annan väg uppe i bergen som skulle ta oss till ett stigsystem i Parque Natural Pilancones.

Cyklade ca 6-7km uppför till 500hm och där tog det stopp. Vägen var avspärrad med stora grindar och helt oframkomlig enligt en vänlig engelsman som vi träffade på. Det var bara att vända om och rulla hela vägen ner igen för att börja om på en annan väg upp. Suck! Sagt och gjort, vi tuggade hela vägen upp ingen och lite till och fortsatte vidare upp på de stigar vi tänkt.

Där någonstans ovanför dammarna satte en kakutstagg stopp för hela planen, Andreas punkade och vi bestämde oss för att vända hem. Vi hade tappat en hel del tid iom missen med vägvalet i början och vi ville inte chansa på att fortsätta om A skulle punka igen eftersom vi inte hade fler slangar med oss. Tog gruset ner i hettan för att lämna tillbaka cykeln på Free Motion.

Vi hann med mycket rolig cykling i fantastiska miljöer, men det finns mycket mer att utforska. Vi försökte få skjuts upp till Roque Nublo, där ska finnas fina stigar. Tyvärr lyckades vi inte komma dit denna gång. Om vi kommer tillbaka blir det till att hyra en skåpbil ett par dagar och att köra upp med cyklarna.

Närmre poolen än så här kom vi aldrig...

Trötta blev vi också :)
Vad har vi att säga om Free Motion och deras hyrcyklar då? Mycket bra service, trevlig och hjälpsam personal. Cyklarna var årets Cannondale i flera olika prisklasser, kanonfina i bra skick. Det enda negativa vi har att säga är väl att däckvalet kanske inte var det bästa för den typen av terräng, Conti Race King bak och XKing fram. Både Stina och Andreas fick revor i sidorna på sina bakdäck så de fick bytas. Mekaren på FM tyckte att vi hade kört i för tuff terräng... Mäh!

Killen som räddade Yvonnes vecka! Fixade bakväxel och ny vajer på 20 min, kingit!

Kaffet på ön då? Inget att hurra för! På vissa ställen i stort sett odrickbart ofta smakade det som kranvattnet -lite klorbaserat. På några ställen uppe i bergen hade de koll och på FM bjöds det på riktigt gott kaffe! Men vad gäller kaffet så har vi det bättre hemma ;)

Något vi är väldigt glada över att vi hade med oss var vår lilla GPSmap 62 som vi laddat med openMTBmap över ön, den var perfekt när det gällde att hitta stigar och att jämföra med kartan vi skaffade på FM. Det blev helt enkelt omöjligt att köra vilse!

Man måste hålla i sig när man läser karta, tydligen...

Bjuder tillsist på lite kärlek :)
//Y & A

13 kommentarer:

1. Herre min je vilka bilder! Men ser o läser att ni haft en supervecka. :) Upplevelse som hette duga det (gissar jag på) :)

Svar
    1. Yvonne The Summit MTB4 mars 2014 20:15

Ja, många fina bilder blev det, fast dom gör ändå inte verkligheten rättvisa! Verkligen en upplevelse vi aldrig glömmer och gärna återkommer till :)

Radera
    2. Instämmer med Yvonne! Riktigt häftigt, återkommer mer än gärna!

• Håller med om att det är mycket fin cykling på GC. Jag höll mig på asfalten när jag var där. Vill dit igen. :)

• Nilsson The Summit MTB4 mars 2014 20:12

LVG-cykling såg kanonfint ut där också, vi körde ju en del asfalt med våra skogscyklar också. Bla cyklade vi faktiskt om Team Rynkeby uppför :)
    Ja nog längtar man tillbaka alltid, redan!

Svar
    1. Ja, som sagt riktigt bra vägar. Jag hyrde också på FM. Funkade bra.

Radera
    2. Yvonne The Summit MTB4 mars 2014 20:40

Det hade ju såklart varit ännu roligare om vi båda hade haft våra egna cyklar med, men vi är verkligen helnöjda med FM, andades service rakt igenom.

• Verkade ju inte alls tråkigt det där! Längtar ju inte alls nåt till Spanien nu heller... :) Nåja knappt två månader kvar bara... :)

• Nilsson The Summit MTB5 mars 2014 10:15

Det var riktigt otråkigt! Man blir less när man kommer hem till plattlandet och måste dra på sig alla dessa kläder... Du har ju ditt framför dig din lyllo!!

• Ser ju kanonfint ut! Vill också cykla MTB på GC. Freemotion har ju dagsrutter men då åker man bil upp i bergen och sen kostar de rutterna rätt mycket.

Finns det lite rutter att kolla på Strava nånstans?

• Nilsson The Summit MTB2 april 2014 10:14

Hallå Martin, jo det är kanonfin MTB där. Strava är inget vi har så det vet jag inget om men kolla på Garmin connect, där finns rätt mycket tror jag. Freemotion sålde kartor med bra inritade spår i deras butik. Jag laddade ner en openmtbmap över GC och då hittade man ALLA stigar. Det krävs förstås en gps med karta för det. men det var kanonbra. Kom aldrig vilse :)