fredag 21 november 2014

Stående fråga utan självklart svar, vilken utväxling

Hoppas att alla kom hem på sitt sätt, själv önskar jag att jag hade en Waterslide…

Har ägnat eftermiddagen åt två saker, först och främst mitt vänsteröra. Jag har haft lock för örat i snart tre veckor och nu har jag blivit trött på att höra mig själv hela tiden, detta tvingade ner mig liggandes ett bra tag idag.

Vad gör man då, jo funderar såklart. Jag är långt ifrån färdiggrubblad men jag vill byta utväxling på min 29:a och helst bara ha en klinga fram. Med nya XTR kan jag ju få det att fungera för mina ben här hemma, men vad händer på tex ett långlopp eller typ cykelvasan när det måste matas på vissa sträckor ibland långa i hög fart? Här hemma är det mestadels väldigt brant uppför och kort brant nerför dvs en helt annan sak… Det behövs någon lätt växel att välja på när man efter ett tag faktiskt blir lite tröttare i påkarna och kanske kör en varvbana eller ett långlopp. På det senare dyker det också upp sträckor med flackare cykling där farten måste upp och man således behöver en tyngre växel…
Kör idag på 40/28 och 11-36 kassett, tänker mig då att 36 vevparti med XTR:s 11-40 kassett borde fungera typ kanske eller inte. Som det är idag har jag både onödigt tunga växlar och en för lätt.


Det mest anmärkningsvärda är nog att jag som inte varit av en cykelsadel ens en vecka i sträck de senaste fem åren inte har lyckats komma underfund med eller har koll på vad jag ska ha för utväxling... men så är jag ju velig också…

Eller är det en svår kombo som kräver att man alternerar framklinga?
//Nilsson

10 kommentarer:

  1. Jag vet flera som har exakt samma funderingar och det är klingbyte som gäller. 36 är för lätt på Vasan. Jag tror Fredrik Ericsson körde med 44 förra året.

    SvaraRadera
  2. Det förvånar mig inte, inte heller att Fredrik Ericsson körde med 44 :) Riktigt så starka ben har inte jag… Det är en lurig fråga som nog inte går att få en lösning på som fungerar över allt. Som du säger så är ju 36 för lätt på tex CV men lite i tyngsta laget på andra banor. Funderar du i samma banor Hasse?

    SvaraRadera
  3. Jag kör 11-36 bak och byter klinga fram efter hur banorna ser ut. Funkar för en glad motionär som mig :-) ångrar inte en sekund byte till singelklinga fram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår hur du tänker och det är nog den enda kloka lösningen. Det är omöjligt att för en vanlig dödlig att klara allt på en framklinga, tack!

      Radera
  4. Nej, jag kör 38/26 och 11-36, det funkar perfekt för mig. Den dan jag byter cykel kanske det blir singelklinga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så typiskt Hasse, 38 tror jag hade varit optimalt för mig men 26 alldeles för lätt. Men då hade det ju varit lätt att byta till en större klinga. Singelklinga får man nog vara beredd att skifta. Det verkar vara det enda svaret. Det går inte att kötta i ett par timmar och tro att man ska orka mot slutet...

      Radera
  5. På berget 36. CV, 40. Köp 2 klingor så är saken biff.

    Jag har kört 11/36-36 hela säsongen. En 200 km grusbrevet också... ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aa det är nog som ni alla säger, men kolla priset! ca 1500 spänn per klinga… Det kostar att ligga på topp helt enkelt. Fan!

      Radera
  6. Drop stop XX1 design, ca 650:- /st

    http://www.wolftoothcycling.com/collections/chainrings/products/88-mm-bcd-for-shimano-m985

    SvaraRadera
  7. Aha ja... du tänker så. Har du sålt det andra XTR-vevpartiet? Annars lägger du ut båda på Happy och köper ett nytt 980 Trail med bcd 104 (snygga 10-delade).

    RaceFace n/w kostar 450 kr st...

    SvaraRadera