måndag 30 april 2018

RaceReport Dalsland XC och X-Cup lopp1 - 2018

Vilken intensiv helg! Två lopp på två dagar. Vi packade in oss i husbilen i fredags eftermiddag och körde till Bengtsfors. Dags för Dalsland X-Country!

Kom fram i perfekt tid för en fantastiskt god laddpizza och jag hann med att rulla en kort sväng längs starten av banan. Sov väl sisådär under natten, har alltid lite svårt med det natten innan ett lopp. Vaknade innan väckarklockan strax före 6, hade nästan lite för gott om tid på morgonen eftersom starten var först kl 11, men bättre det än att känna sig stressad. La cykeln i fålla i god tid och gick tillbaka till husbilen som vi parkerat på första parkett - lyx!

Starten gick i ett rasande tempo, på asfalt i nedförsbacke som strax övergick i en grusad gång/cykelväg. Det var bara att mata på och pulsen gick direkt upp till 90% och över. Försökte hålla koll på några tjejer runt omkring mig. I detta lopp kan man välja att köra i singelklass eller i team (dam, herr eller mix) Nackdelen här är att man bara har nummerlapp framtill på cykeln, ingen på ryggen därför är det svårt att veta vilka man tävlar mot. Jag kom ikapp en tjej som jag tror var norsk och strax kom Ellen Henrysson upp bakifrån och la sig framför henne. Ellen drog upp ett bra tempo och vi gick ifrån och om en del herrar. Tillslut orkade jag inte hålla hennes tempo och fick släppa de två, hon är grymt stark och verkade inte ha något emot att ligga först och ta vind!

foto: Arne Berg

Fick en flaska av Andreas ute på banan.
Banan är 57km lång och består till största delen av grusvägar, den är rätt så kuperad med många kortare stigningar. När Andreas och jag körde loppet 2016 gick det i september och var snustorr, i år var det några ordentligt leriga partier i skogen. Jag gick i mål som 9:e dam av 31 startande på tiden 2:45:01, vann gjorde Hanna Millved. På herrsidan blev det norsk seger. Alla resultat finns här Dalsland X-Country 2018
Tack Camp Dalsland för ett fint lopp och bra arrangemang!

Efter målgång och lite mat rullade vi hem, sov lite och upp igen klockan 6. Åt havregrynsgröt och en banan, ut och tvätta cykeln, på med cykelkläder, packa in cykel +annat i Caddyn och iväg till Klåveröd och säsongens första X-Cuplopp! Kom fram i bra tid innan min start kl.10.15, snackade med klubbkompisarna Jimmy och Jacob. Starten gick i uppförsbacke, det brände i benen och jag hade inte mycket att ge. Försökte köra kontrollerat och utan att gå på rött för mycket, det orkade jag liksom inte. Banan var superfin och rolig, lagom teknisk. Jag klickade ur på två ställen, två stenrösen man skulle över annars gick det fint. Efter andra varvet stannade jag till hos Andreas och de andra som stod och hejade på. Kände att benen var helt tomma på energi, fick lite saft och ett "du kör väl ett varv till!" Gaah, ok då! Ut på ett tredje varv och jag var verkligen mer än nöjd när jag sedan kom i mål.

Verkligen kul att tävlingsäsongen är igång! Roligt också att Höganäs CK var representerade med fyra cyklister i Klåveröd, två på herr sidan och två på damsidan ;) + Andreas då som tyvärr inte kan tävla.

foto: Lina Andersson

Jimmy
Jacob
Lily
foto: Lina Andersson
Tack Åstorps ck för ett kanonbra bana och som vanligt fantastiskt fika efteråt! Resultat finns här: X-Cup lopp 1 Klåveröd