Foto: Lina Andersson |
Vi kom upp till Eksjö på fredag eftermiddag, rullade en sväng på teknikspåret och testade några av "A-och B-spåren". Vi har ju kört Ränneslättsturen ett antal gånger tidigare så det var inget nytt för oss men det känns ändå bra att ha tittat på spårvalen igen. Jag bestämde mig för att köra några av de svåra och några lätta. Hade jag aldrig kört loppet tidigare och inte hunnit reka innan hade jag valt alla lätta spår för att vara på den säkra sidan. Tycker det är lite tokigt med sådana spårval på ett långlopp där de flesta inte har en möjlighet att titta på dem innan. Hur ska man då kunna veta vad man ska välja? Att det finns olika linjer på ett XCO-lopp är ju sin sak, där gissar jag att i stort sett alla provkör banan innan tävling.
Ingen separat damstart den här gången, elitdamerna fick stå samlade i en egen fålla efter fålla 1 och övriga tävlingsdamer stod tillsammans med herrarna i fålla 3. Det diskuterades en hel del bland både herrar och damer om det där med damstart. Kan inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker är bäst egentligen. Om vi startar med stor marginal till övriga åkare är det risk att man man blir ensam i spåret och får åka runt helt själv eftersom vi inte är så många och spridningen är stor. Start med för liten marginal till tävlingsherrarna är bara stressande då man vet att många kommer ikapp bakifrån. Start tillsammans med herrarna gör att man inte har någon koll på motståndarna. Om det ska vara en separat damstart kunde det vara en bra idé att släppa oss en bra stund före herrarna plus att vi kör en kortare startloop. Eftersom vi inte är så många behövs det inte någon lång, lättåkt start för att sprida fältet innan stigarna. Men som sagt, jag inte vad jag tycker är bäst.
(Varning, nu blir jag lite gnällig 😬) Något jag verkligen önskar är större lucka till motionärerna. Inte för att de skulle vara sämre och långsammare, men det blir många omkörningar och trångt på stigarna. Jag har valt att betala för tävlingslicens och kör i tävlingsklass, jag vill inte känna att jag ska behöva hålla åt sidan för de som valt att köra i motionsklass. Mitt i en av det rätt så trixiga uppförsbackarna på Bastaberget sa en kille "Kommer höger" och tryckte sig fram bredvid mig. Jag sa att jag inte tänkte flytta mig för honom för då hade jag blivit tvungen att kliva av cykeln. Då säger han att det kunde jag gott göra eftersom jag sinkat honom i nedförsbacken nyss! Ja du, jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag sinkat dig, tror nog du hade vunnit loppet annars! Nu kom du 6 minuter före mig i mål - grattis.
Nog tjafsat om allt runtomkring. Hur gick loppet då? Det gick fint, kom i mål på samma tid som förra året. Ulrika Grass kom upp framför mig på grusvägen i starten och sa "Haka på!" och det gjorde jag så länge jag orkade, längre än vanligt faktiskt. Fort gick det och det dammade något så in i! Sen rullade det på bra tycker jag, pulsen var hög men känslan var ok. Såg några tjejer i olika tävlingsklasser runt mig. Folk körde omkull i det lösa gruset lite här och var.
Fick syn på Sofia Ekdahl (DSport) och cyklade med henne till och från väldigt länge. En liten bit in på sista milen kraschade jag rakt ut i skogen, rev sönder brallorna och mig själv lite. Upp igen och kriga vidare, blev getingstucken på armen också. Tog av mig glasögonen för jag såg inget på höger öga, men det hjälpte inte, det var ögat som var helt fullt av damm. Släppte förbi en tjej och en kille i en nedförsbacke precis i slutet för jag fick sakta in eftersom jag hade svårt att se vart jag körde. Tittade upp och såg att det var ju en tjej i D40, bara att gasa om igen alltså! Visste inte var jag hade henne på upploppet men jag kände att någon försökte komma om, men jag lyckades hålla personen bakom mig. Det var hon för vi kom i mål på exakt samma tid. Slutade som 5:a på tiden 3:58:07. Tycker att jag gjorde ett bra lopp och jag hade kul i spåret, för det mesta.
Tack Lina & Lily och familjen Mattelin för glada hejarop i spåret!!
Foto: Cykelkanalen.se |
Foto: Cykelkanalen.se |
Sofia och jag Foto: Lina Andersson |
Snart i mål! |
Sådärja |
//Y
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar