tisdag 7 augusti 2018

Finnmarksturen 2018 RaceReport

I helgen var vi uppe och körde Finnmarksturen, riktigt fint lopp. Kanske också min favorit eller åtminstone en utav dom.
Just nu är vi hemma och laddar om inför cykelvasan som går nu på lördag. Att jobba städa husbil och meka cyklar mm är tyvärr det vi kallar uppladdning denna gång men vi hoppas att få ihop det och hinna dit i tid.

Målgång, foto: mtbfoto.se

I söndags under sista timmen innan start kom en riktig störtskur över ABB-arena i Ludvika (start/målområde för finnmarksturen). Som tur var blev det inte mer, under tävlingen endast ett par droppar och sedan sol och värme.

Jag kom iväg riktigt uselt med en väldigt dålig känsla i kroppen. Omkörd som om jag redan hade klivit av och stod vid sidan, så kändes det i alla fall. Riktigt kass kände jag mig men vaknade som vanligt efter ca halvtimmen… Om jag kan åka bra i starterna så finns det potential men det verkar svårt för farbror Nilsson.

Foto: cykelkanalen.se

Efter en tids plågande så kom jag ikapp de jag brukar köra med och tänkte att här får jag försöka hämta andan en stund och utvärdera vad jag kan göra/orka kriga om. När den stunden hade gått kände jag mig faktiskt lite starkare och kunde emellanåt hålla lite i taktpinnen i den klunga jag befann mig i.  När vi nått så pass långt in i loppet som till cykelbanorna som leder bort mot trappan vid ABB låg jag med bra i fronten av klungan. Vi höll en relativt hög fart och jag visste att jag måste hålla min position för att få slippa gå uppför trappan. Med ca 1500m kvar gick jag upp först för att kunna hålla mig kvar som en av de första och det fungerade. När vi rullade ner under vägen låg jag som andra man tror jag och jag kunde utan problem även cykla upp. Bilden nedan är från dagen innan, uppför är rampen smalare och trappan något brantare tror jag.

Efter loppet fick jag höra att vi där plockat minst 200m direkt då det som vanlig blev cykelsallad när allt för många vill upp samtidigt. Jag fortsatte att köra så hårt jag kunde i den långa stigningen som följde och vi bildade på så vis en mindre klunga. Där efter flöt loppet på i jämna plågor, tills jag i näst sista backen började märka av en viss trötthet hos de cyklister som fanns runt mig. Jag höjde tempot en liten liten aning, typ allt vad jag kände att jag vågade men det räckte för att splittra upp åkarna och gå om. Jag körde där efter ganska bra, gick om flera även på platten och uppför Leos backe. Från toppen på Leos (sista backen) höll jag min position nerför och på den efterföljande asfaltsträckan. Vid ingången på grässtigen som leder in genom bostadsområdet och fram till arenan lyckades jag skapa en trygg lucka och kunde ensam rulla in på arenan och gå i mål.
Medelpuls 87% och max 94%.

Det blev en 19:e plats i H40 på tiden 2:48.39. Min bästa placering på Finnmarksturen och även bästa för i år.

Nu laddar vi om för vasan!