onsdag 18 september 2019

Snapphaneturen 2019

Började packa i ordning alla grejer inför söndagens Snapphaneturen kvällen innan. Lastade cykeln och det sista in i bilen på morgonen. Knappade in rätt adress i GPS:en, vilket tog ett tag då någon hade ändrat språk till spanska... Hade bara vridit om tändningen för att starta GPS:en och när jag sedan skulle starta bilen och köra så ville den inte starta. Snabbt som fasen kasta in alla grejer i volvon. Andreas fick hjälpa till och knuffa bort caddyn för att sedan trixa ut volvon. Iväg kom jag tillslut och var på plats vid Hovdala slott i god tid innan start. Kände mig lite ensam ett tag, träffade på Ulrika och Daniel och då kändes det bättre :)

I tävlingsklass var vi nio damer på startlinjen och klockan 11 drog vi iväg på ett 60km långt lopp med fantastiskt mycket stig och några grusvägar. För mig är stigarna rejält utmanande på sina ställen, det är en hel del stora stenar och hala rötter. Bitvis går det inte jättefort när jag försöker ta mig fram, men pulsen är lika hög för det! Det är också väldigt mycket roliga stigar som är betydligt mer lättåkta.

Hade sällskap av Ulrika på startloopen och en tjej körde förbi mig på loop1 någonstans, efter det var det mest herråkare i motionsklassen på stigarna. Det här är ett lopp där man i stort sett aldrig har hjälp av att ligga bakom någon annan så jag körde helt och hållet mitt eget tempo. Banan innehåller några ganska branta backar, inte några långa stigningar direkt men ändå ganska många höjdmeter. Himmelsberget är en av dessa branta backar, när jag cyklade uppför den var det gubbar som gick överallt. Jobbigaste backen var nog den som kallades Rallybacken, en brant grusväg där det blåste något fruktansvärt snett framifrån, alltså det gick så jäkla sakta och var nästan svårt att hålla cykeln på rätt kurs.

Med ungefär 1km kvar till mål kom jag ikapp tjejen som kört om mig tidigare, trampade om henne i Hardrock Hill och nu lyckades jag hålla henne bakom mig in över mållinjen. Kom i mål på en 7:e plats på tiden 4:05.
Foto: Roger Linde

Tack Hässleholms CK för ett bra arrangemang och tack Peter för hejaropen innan sista backen!
Nu ska jag också ta proffsvila!